Digital Strategies Digital Strategies
  • SEO
    SEOWczytaj więcej
    linki kanoniczne
    Linki kanoniczne: przewodnik dla początkujących
    2024-05-19
    tags and html
    Kilka najważniejszych meta tagów i elementów HTML dla SEO
    2024-05-17
    seo w biznesie
    Dlaczego SEO jest niezbędne w biznesie?
    2024-05-17
    podcasty SEO
    Najlepsze podcasty SEO dla specjalistów w 2024 roku
    2024-05-15
    Morele.net ma sporo do optymalizacji w kontekście SEO
    Morele.net brakuje 17 194 fraz kluczowych względem konkurencji. Łatamy dziury
    2023-05-06
  • Content
    ContentWczytaj więcej
    Jak budować ruch na przykładzie money.pl / Fot. Andrey_Popov/Shutterstock.com
    Powody dużego zasięgu money.pl, czyli jak budować ruch
    2023-05-28
    Topic cluster - czy to działa? Wyjaśniam na przykładzie, że jest coś ważniejszego
    Topic Cluster powinien dawać świetne efekty – twierdzi sporo ekspertów SEO. Czy to prawda?
    2023-05-13
    Konto Mega Oszczędnościowe Alior Banku - lepsze SEO wskazane
    Poradnik: Jak zbudować content plan pod ofertę Konta oszczędnościowego Alior Banku
    2023-05-05
  • Strategie
    StrategieWczytaj więcej
    praktyki ppc
    Najlepsze praktyki dla płatnego wyszukiwania i planowania PPC
    2024-05-19
    ai w organizacji
    Odpowiedzialna implementacja i stosowanie AI w organizacjach
    2024-05-19
    wyniki SGE
    Google obcina wyniki SGE – co to oznacza dla użytkowników i SEO?
    2024-05-18
    wykresy spadków
    Zaktualizowane wytyczne Google do diagnozowania spadków w rankingu
    2024-05-18
    google update
    Odzyskiwanie widoczności strony po aktualizacjach Google
    2024-05-18
  • Link building
    Link buildingWczytaj więcej
    linki zwrotne
    Efektywne taktyki budowania linków w 2024 r.
    2024-05-19
    Linki domniemane. Co trzeba o nich wiedzieć?
    Wzmianki o marce to przyszłość linkowania. Przynajmniej częściowo
    2024-05-15
    Najlepsze praktyki dotyczące linków
    Google odświeża najlepsze praktyki dotyczące linków
    2023-05-01
  • Zakładki
Czytasz: Czy budowanie ruchu na YouTube przełoży się na przekierowania?
  • Sprawdź ofertę
Powiadomienia
Digital StrategiesDigital Strategies
Aa
  • SEO
  • Content
  • Strategie
  • Link building
  • Zakładki
Search
  • SEO
  • Content
  • Strategie
  • Link building
  • Zakładki
Follow US
© Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Digital Strategies » Strategie » Czy budowanie ruchu na YouTube przełoży się na przekierowania?
Strategie

Czy budowanie ruchu na YouTube przełoży się na przekierowania?

Ostatnia aktualizacja: 2023/05/31 at 10:04 AM
Grzegorz Kubera
8 min czytania
Budowanie ruchu na YouTube zostaw youtuberom / Fot. Monkey Business Images/Shutterstock

Czy warto stawiać na YouTube, jeśli zależy nam na budowaniu ruchu organicznego na stronie firmowej? Pozwól, że odpowiem już teraz w formie TLDR: Nie, nie warto. Budowanie ruchu na YouTube zostaw youtuberom.

Spis treści
Ruch na YouTube jest o wiele mniejszy niż w GoogleHasło #1: Jak napisać CVHasło #2: Diablo 4Hasło #3: Porsche Macan SBudowanie ruchu na YouTube: kiedy to ma sens?

Od dłuższego czasu słyszymy i czytamy, że YouTube jest de facto drugą co do wielkości wyszukiwarką w sieci. Coraz więcej ludzi, gdy szuka jakichś informacji, wpisuje swoje zapytania na YouTube i chce je otrzymać w formie wideo.

Kupiłeś odkurzacz do basenu, ale nie wiesz jak go obsługiwać? Wolisz obejrzeć wideo, gdy ktoś z niego korzysta, niż szukać PDF-u na google.pl.

Rozważasz zakup Porsche Macan, ale nie jesteś pewien, czy lepiej wybrać wersję podstawową, czy „S”? Wolisz obejrzeć recenzje wideo, gdzie dana osoba faktycznie jeździ samochodami i dzieli się swoimi spostrzeżeniami.

Premierę miała właśnie gra, na którą długo czekałeś i zastanawiasz się, czy warto zagrać i przeznaczyć na nią czas. Wolisz obejrzeć wideo i gameplay, czy przeczytać tekst i rzucić okiem na kilka zrzutów ekranowych? Odpowiedź jest oczywista. I nie mów mi też, że nie oglądałeś lub nie oglądałaś nigdy żadnych teledysków na YouTubie, zamiast słuchać „suchych” utworów w wersji audio.

YouTube to dziś potęga.

Wystarczy jednak nieco wgłębić się w te informacje i szybko okaże się, że YouTube wcale nie jest taki duży. Albo inaczej: wyszukiwarka Google jest po prostu ogromna! Plus, na drugim miejscu jest de facto Google Images, niemniej większość źródeł uznaje „Images” jako integralną cześć Google’a i po prostu liczy te źródła jako jedną, spójną wyszukiwarkę. Dla jasności: w ekosystemie Alphabet główna wyszukiwarka Google zgarnia ok. 68% ruchu, Google Images ma 20%, a YouTue – tylko 3%.

Natomiast jeśli porównamy te wyniki do np. Bing czy Yandex, dość szybko zauważymy, że na rynku ciągle mamy sytuację, w której jest Google, a potem długo, długo nic:

Budowanie ruchu na YouTube - czy to się opłaca? Popularność wyszukiwarek w sieci

YouTube jest świetną platformą, gdy szukamy różnego rodzaju poradników i recenzji, ale na tle całego ekosystemu Alphabetu ciągle pozostaje w ceniu Google’a.

Ruch na YouTube jest o wiele mniejszy niż w Google

Wyobraź sobie, że masz przygotować treści odpowiadające na hasła kluczowe „jak napisać cv”, „diablo 4” oraz „porsche macan s”.

Masz budżet na każdą treść w wysokości 1000 zł, a serwis, który prowadzisz, ma już na tyle dobre SEO, że opracowane treści niemal na pewno znajdą się w Top 1-3 wyników w google.pl. Ponadto chcesz wygenerować ruch na swojej stronie, więc takie statystyki jak liczba wyświetleń czy komentarzy na YouTubie nie robią na tobie wrażenia. Ot, vanity metrics.

Robimy prostą analizę, aby dowiedzieć się jak często dana fraza jest wyszukiwana na google.pl, a jak – na YouTube w Polsce. Budowanie ruchu na YouTube to jedno, a opłacalność tych działań – drugie.

Hasło #1: Jak napisać CV

Skorzystam z narzędzia Ahrefs.

Jeśli chodzi o pisanie CV, tutaj dość łatwo dojść do wniosku, że lepiej przygotować obszerny artykuł i dostarczyć wysokiej jakości content do czytania, może np. z opcją pobrania wzorów CV.

Hasło jest wyszukiwane średnio 23 000/mc na google.pl:

jak napisać CV - fraza w Ahrefs

I tylko 1100 razy/mc na YouTube w Polsce:

jak napisać CV - fraza w Ahrefs na YouTube

Hasło #2: Diablo 4

Weźmy teraz coś, co zdecydowanie kojarzy się już z treściami wideo – gra Diablo 4. I tutaj robi się ciekawie.

Diablo 4 jest wyszukiwane średnio 19 000/mc w google.pl:

diablo 4 - fraza w Ahrefs w google

Jeśli wypracujemy pozycję Top 1-3, możemy liczyć wówczas na ruch rzędu 22,2% (1. miejsce), 9,3% (2. miejsce) lub 8,1% (3. miejsce). Przy wariancie 22,2% mamy ok. 4150 wizyt miesięcznie, a przy 8,1% – ok. 1500 wizyt.

Przekliki z google wg Semrush

Tak rozkłada się ruch organiczny na Google (źródło: Semrush)

Jeśli chodzi o YouTube, wynik dla „diablo 4” to aż 22 000/mc:

diablo 4 - fraza w Ahrefs w YouTube

Do tego całkiem obiecująco wyglądają też inne, dodatkowe frazy kluczowe:

dodatkowe frazy pod diablo 4 na YouTue

To sugeruje, że dobrze przygotowany content wideo pod „diablo 4” ma szansę wygenerować sporo wyświetleń. No właśnie: wyświetleń. A co z przekierowaniami na naszą stronę?

Zapytałem o to GPT-4. Dokładnie: Jeśli mój film na YouTubie ma 100 000 wyświetleń, ile % z tego ruchu trafi na moją stronę internetową? Czy ludzie zechcą wejść na moją stronę, gdy o niej powiem na wideo?

Odpowiedź była natychmiastowa:

odpowiedź GPT-4 na temat CTR na YouTube

OK, czyli CTR z wideo na YouTubie związany z przechodzeniem na wskazaną stronę to od 0,5% do 4%. Przy 10 tys. wyświetleń będzie to od 50 do 400 wizyt. I przy założeniu, że faktycznie film będzie generował 10 000 wyświetleń miesięcznie, a jak wiemy, YouTube bardzo ceni świeży content, więc jest szansa, że jeśli w jednym miesiącu zrobimy 10 000 wyświetleń, w kolejnych będzie to już znacznie mniej.

Załóżmy jednak wariant optymistyczny, że film będzie generował 10 000 wyświetleń i zapewni nam 400 wizyt co 30 dni na naszej stronie.

I teraz pytanie: czy lepiej opracować artykuł i zgarnąć od ok. 1500 do ok. 4150 wizyt miesięcznie (pomiędzy Top 1 a Top 3), czy zrobić materiał wideo, nad którym zdecydowanie będziemy musieli dłużej popracować, aby wygenerować ok. 400 wizyt w miesiącu?

Weźmy na warsztat jeszcze trzecią frazę.

Hasło #3: Porsche Macan S

W google.pl niewiele osób szuka tego modelu – tylko 400/mc:

porsche macan s - fraza w Ahrefs

Na YouTubie jest jeszcze gorzej – zaledwie 100/mc:

porsche macan s - fraza na YouTube wg Ahrefs. Budowanie ruchu na YouTube nieopłacalne

Tutaj wniosek jest prosty: samochód jest drogi, kraj jest biedny, więc volume będzie niewielki. Jeśli miałbym tworzyć treść pod takie hasło, wybrałbym artykuł.

Szczerze powiedziawszy, przy każdej frazie kluczowej wybieram Google i treści pisane. Ciągle lepszy zwrot z inwestycji i efekty, jak również mniej pracy do wykonania – teksty są jednak łatwiejsze w przygotowaniu niż wideo.

Budowanie ruchu na YouTube: kiedy to ma sens?

Wtedy, gdy chcesz być youtuberem. Gdy kanał na YouTubie ma być twoim głównym źródłem do budowania ruchu, zasięgów i monetyzacji.

Jeżeli natomiast stawiasz na budowanie ruchu na YouTube na potrzeby strony firmowej, np. dla sklepu online, nie licz na zbyt dużo przekierowań. Powody są trzy:

  1. YouTube nie ułatwia użytkownikom przejścia na inne strony, co jest zrozumiałe. Platformie zależy na tym, aby utrzymywać odbiorcę u siebie i wyświetlać mu reklamy, nie zaś kierować go poza własny ekosystem
  2. Osoby, które obejrzą dany materiał na twoim kanale, co najwyżej (choć i tak raczej nie) klikną ikonkę powiadomień i subskrypcji. Mało kto faktycznie wejdzie na twoją stronę (CTR od 0,5% do 4%)
  3. Choć YouTube jest w istocie drugą co do wielkości wyszukiwarką na świecie, to w porównaniu do google.pl ciągle wypada blado, co potwierdzają częstotliwości wyszukiwania fraz kluczowych. Wyjątkiem są treści typowo rozrywkowe, jak np. gry wideo

Firmy, które stawiają na swoje kanały YouTube, warto pochwalić za eksperymentowanie i dostarczanie często wysokiej jakości treści. To ma, bez wątpienia, jakąś wartość. Ale czy jest opłacalne i czy zapewnia ROI w aspekcie biznesowym? Według mnie nie. Budżety wydawane na YouTube można spożytkować efektywniej.

Sprawdź też:

  • Poradnik: Jak zbudować content plan pod ofertę Konta oszczędnościowego Alior Banku
  • Topic Cluster powinien dawać świetne efekty – twierdzi sporo ekspertów SEO. Czy to prawda?

Grzegorz Kubera 2023-05-31 2023-05-28
Zareaguj jakoś, no weź…
Love2
Sad0
Happy0
Sleepy0
Angry0
Dead0
Wink0
By Grzegorz Kubera
Linki:
Założyciel Serigala Tech, studia GLIVE, doświadczony SEO-wiec i redaktor. Autor dwóch bestsellerów biznesowych "Stwórz jednorożca" i "Przeskok". Inwestor giełdowy i miłośnik stoicyzmu.
Digital Strategies Digital Strategies

Kategorie

  • SEO
  • Content
  • Strategie
  • Link building

Na skróty

  • Zakładki

© 2024 Copyright DigitalStrategies. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Digital Strategies Digital Strategies
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?