Linki kanoniczne są kluczowym elementem strategii SEO, pozwalającym uniknąć problemów związanych z duplikowaniem treści. Przyjrzymy się, czym są linki kanoniczne, jak je wdrażać oraz jakie mają znaczenie dla optymalizacji wyszukiwarek.
Co to jest kanoniczny URL?
Kanoniczny URL to wersja strony internetowej wybrana przez wyszukiwarki, takie jak Google, jako główna, gdy istnieją duplikaty. Taki URL ma nadany przez wyszukiwarkę priorytet, aby uniknąć wyświetlania powtarzających się treści w SERP-ach, co może obniżyć wartość witryny w oczach użytkowników i wyszukiwarek.
Przykładowo:
- Kanoniczny URL: https://example.com/blog/
- Alternatywny URL: https://example.com/blog/?page=1
W powyższym przykładzie Google prawdopodobnie wybierze kanoniczny URL do indeksowania i rankingu. Strona kanoniczna jest także nazywana „główną”, „podstawową” lub „reprezentacyjną” wersją strony.
Pozostała część artykułu pod materiałem wideo:
Jak Google wybiera kanoniczny URL?
Google stosuje różnorodne sygnały, żeby wybrać najbardziej odpowiednią kanoniczną stronę z zestawu zduplikowanych lub podobnych stron. Dokumentacja Google wymienia poniższe sygnały.
Sygnały od webmasterów:
- Tagi kanoniczne (
rel="canonical"
). Webmasterzy mogą sugerować preferowaną wersję strony za pomocą tagu kanonicznego. - Przekierowania 301. Przekierowania wskazujące, że jedna strona została trwale przeniesiona do innej.
- Mapa strony (sitemap). Mapa strony XML może zawierać informacje o preferowanej wersji URL.
Sygnały z samej strony:
- URL i jego struktura. Google preferuje URL-e, które są bardziej czytelne i zrozumiałe.
- Linkowanie wewnętrzne. Strony, które mają więcej linków wewnętrznych prowadzących do nich, są częściej wybierane jako kanoniczne.
- Hreflang dla wersji językowych. Jeśli strona ma wiele wersji językowych, atrybut hreflang może pomóc Google w zrozumieniu, która wersja jest odpowiednia dla danego regionu.
Sygnały zewnętrzne:
- Linki zwrotne. Strony, które mają więcej linków zewnętrznych prowadzących do nich, mają większe szanse na bycie wybrane jako kanoniczne.
- Treść stron. Google analizuje treść, aby zidentyfikować, która strona ma najbardziej unikalną i wartościową treść.
Pozostała część artykułu pod materiałem wideo:
Co to jest tag kanoniczny?
Tag kanoniczny, znany również jako rel="canonical"
to fragment kodu HTML, który pozwala określić „główną” wersję w zestawie zduplikowanych lub prawie identycznych stron na twojej witrynie. W SEO tagi kanoniczne sugerują Google, którą wersję strony powinno indeksować, jak konsolidować linki (siłę rankingową) i wyświetlać w wynikach wyszukiwania.
Tag kanoniczny umieszczony jest w sekcji <head> kodu HTML strony i wygląda tak: <link rel="canonical" href="https://example.com/preferred-url-here/">
.
Zazwyczaj tagi kanoniczne wskazują z alternatywnej strony na preferowaną stronę. Jednak warto także używać kanonicznych tagów samoodnoszących się, co oznacza, że każda kanoniczna strona powinna mieć tag kanoniczny, który wskazuje na jej własny URL.
John Mueller z Google potwierdził znaczenie kanonicznych odniesień do siebie. „Umieszczenie na stronie tagu kanonicznego odsyłającego do samego siebie nie jest konieczne, ale ułatwia nam wybranie dokładnie adresu URL, który chcesz ustawić jako kanoniczny” – powiedział podczas spotkania w godzinach pracy Centrum dla webmasterów Google.
Jak zaimplementować kanoniczne adresy URL
Nawet największe witryny mogą popełniać błędy przy wdrażaniu kanonicznych adresów URL. Oto, co powinieneś zrobić, aby upewnić się, że wdrażasz je poprawnie.
I Przeprowadź audyt swojej witryny
Zacznij od audytu swojej witryny pod kątem zduplikowanych treści, które mogą powstawać na różne sposoby, w tym:
- Publikowanie identycznych treści na różnych adresach URL;
- Tworzenie wielu wariantów stron do testów A/B;
- Generowanie adresów URL z parametrami śledzącymi.
Możesz skorzystać z narzędzia Semrush Site Audit, aby znaleźć i rozwiązać problemy związane ze zduplikowaną treścią na swojej stronie.
Jak to zrobić? Wprowadź adres URL swojej witryny w sekcji Site Audit i kliknij Start Audit. Narzędzie analizuje strukturę i zawartość całej witryny – miej na uwadze, że proces może zająć kilka minut. Po zakończeniu audytu przejdź do wyników i sekcji Issues.

Następnie przefiltruj listę problemów, używając wyszukiwarki i hasła duplicate.

Wybierz podlinkowany tekst w każdej sekcji problemów.

Dzięki temu przejdziesz do listy stron, na których występują konkretne problemy, czyli w naszym przypadku zduplikowana treść.

Aby dokładniej przeanalizować problem, kliknij Why and how to fix it.

Aby sprawdzić problemy z kanonizacją, kliknij zakładkę Statistics i przejrzyj sekcję Canonicalization. Więcej szczegółów zobaczysz po wejściu w podlinkowany tekst.

Klikając połączoną część (wynik procentowy), będziesz mógł przeglądać strony, na których występują problemy z kanonizacją, takie jak wiele kanonicznych adresów URL, uszkodzone linki kanoniczne i brakujące tagi kanoniczne.

II Teraz wybierz wersje kanoniczne
Po zidentyfikowaniu zduplikowanych stron i problemów z kanonicznymi adresami URL, wybierz wersję, którą wolisz, aby wyszukiwarki indeksowały i wyświetlały w wynikach wyszukiwania.
Czasami najlepszy wybór będzie oczywisty. W innych przypadkach będzie wymagał starannego rozważenia. Aby uniknąć błędów, trzymaj się poniższych zasad.
- Wybierz najbardziej przyjazny dla użytkowników adres URL.
- Najbardziej informacyjna strona powinna zazwyczaj być wersją kanoniczną.
- Priorytetowo traktuj adres URL z największą liczbą linków wewnętrznych.
- Jeśli jedna wersja stale przewyższa inne w wynikach wyszukiwania, rozważ uczynienie jej kanonicznym adresem URL.
- Unikaj adresów URL z niepotrzebnymi parametrami, takimi jak identyfikatory sesji i kody śledzące.
III Dodaj kanoniczne adresy URL
Dla każdej grupy zduplikowanych lub podobnych stron dodaj atrybut <link rel=”canonical”>
, aby określić preferowaną wersję. Zwykle dodaje się kanoniczny element linku w sekcji <head>
strony.
Jeśli korzystasz z systemu CMS, takiego jak WordPress, Wix czy Blogger, bezpośrednia edycja kodu HTML może nie być możliwa. Zamiast tego system CMS może mieć stronę ustawień wyszukiwarki lub inny mechanizm informujący wyszukiwarki o kanonicznym adresie URL. Wyszukaj instrukcje modyfikowania tagu strony w systemie CMS (np. wyszukaj „wordpress ustaw element kanoniczny”).
Przeczytaj również więcej o określaniu stron kanonicznych w dokumentacji Google na developers.google.com
Posłużmy się przykładem. Nasz klient chce określić adres URL, który ma być widoczny w wynikach wyszukiwania. Możemy skonfigurować witrynę tak, aby użytkownicy trafiali na konkretną stronę, np. usługi znajdującej się pod adresem https://www.przyklad.pl/narciarstwo/biegowe.html
, a nie https://www.przyklad.pl/narciarstwo/biegowki?gclid=ABCD
.
Trzymaj się tych zasad, czyli canonical tags best practices w skrócie
- Używaj pełnych URLi (Absolute URLs). Zawsze stosuj pełen URL, włączając prefiks
"https://"
. Używanie pełnych adresów URL eliminuje konfuzję wyszukiwarki.
<link rel="canonical" href="https://przyklad.pl/page/">
- Bądź konsekwentny. Upewnij się, że wybrana wersja URL istnieje na twojej stronie. Sprawdź, czy nie ma literówek i zaktualizuj wszystkie linki kanoniczne po usunięciu lub przekierowaniu stron.
- Używaj Self-Referencing Canonical URL. Umieść link kanoniczny na stronie wskazujący na samą siebie w kodzie HTML preferowanej strony. Nawet jeśli strona nie ma duplikatów, użycie self-referencing linku może zapobiec problemom wynikającym z nieprawidłowych parametrów URL.


- Wskaż jeden link kanoniczny na stronę. Nie używaj wielu kanonicznych URL-i dla jednej strony, ponieważ może to powodować problemy z indeksowaniem i rankingiem.
- Dodaj kanoniczny URL w sekcji <head>. Umieść element rel=”canonical” w sekcji <head> dokumentu HTML, nie w <body>.
- Unikaj przekierowań w linkach kanonicznych. Upewnij się, że kanoniczny URL wskazuje bezpośrednio na finalny URL, a nie na przekierowania. Przekierowania komplikują pracę wyszukiwarkom.
- Obsługa stron z duplikatami i zbliżonymi duplikatami. Zidentyfikuj strony z duplikatami lub zbliżonymi duplikatami i wskaż preferowaną wersję za pomocą linku kanonicznego. Jeśli obie strony dodają wartość użytkownikom, rozważ zmianę treści na każdej stronie, aby były istotnie różne.
- Canonical URLs dla stron wielojęzycznych. Dla stron wielojęzycznych używaj atrybutów hreflang w połączeniu z tagami kanonicznymi. Ustaw kanoniczny URL dla każdej wersji językowej, aby informować wyszukiwarki o preferowanej wersji dla danego języka.
Czytaj dalej: