Uważasz, że stworzyłeś serię naprawdę dobrych publikacji. Odbiorcy byli zachwyceni, a ich opinie były pochlebne. Ogólnie rzecz biorąc, wykonałeś wspaniałą pracę i możesz być z siebie dumny. Jednak czas mija, a twoje pozycje w rankingu nie pną się w górę. Prawdopodobnie zapomniałeś zrobić coś ważnego.
Choć treść jest ważna, po jej stworzeniu, w SEO trzeba zrobić więcej. Istnieje kluczowy krok w sztuce optymalizacji, którego nie możesz pominąć – budowanie linków.
Co zyskują strony dzięki budowaniu backlinków?
- Wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania – i ruch z pozycji, które przyciągają najwięcej kliknięć.
- Lepsza reputacja online – co pozwala stać się autorytetem w swojej dziedzinie na dłuższą metę.
- Trafny ruch użytkowników – czyli więcej potencjalnych klientów, którzy potrzebują tego, co oferujesz.
Jeśli treść jest fundamentem twojej strategii SEO, to budowanie linków oznacza budowanie sukcesu strony w Internecie. I tak jak cegły, backlinki muszą być również wysokiej jakości, w przeciwnym razie struktura się zawali. Dobrą wiadomością jest to, że istnieje wiele sposobów na budowanie wysokiej jakości backlinków – tych z odpowiednich, autorytatywnych domen. Im więcej metod użyjesz, tym większa szansa na sukces w budowaniu linków. Zacznijmy.
Znajdź konkurentów. Namierz ich backlinki.
Ze względu na to, że budowanie linków pomaga twojej stronie zdobyć wyższe pozycje w rankingu, możemy założyć, że strony z najwyższymi pozycjami na SERP mają wiele dobrych backlinków. To samo dotyczy twoich konkurentów, którzy rankują wyżej od ciebie.
Krok 1: Zidentyfikuj swoich prawdziwych konkurentów
Najpierw musisz wiedzieć, które strony są twoimi konkurentami online. Nie chcesz marnować czasu, próbując wyprzedzić strony, które nawet nie kradną twoich klientów. Oto jak zidentyfikować bezpośredniego konkurenta:
- Ich strona ma ten sam cel co twoja i kieruje się do tej samej publiczności.
- Rankingują na te same słowa kluczowe, na które ty chcesz rankingować.
- Ich działalność działa w tej samej lokalizacji co twoja.
- Mają wyższą pozycję niż ty.
Oczywiście w celu identyfikacji konkurentów i backlinków mogą pomóc popularne platformy analityczne.
Krok 2: Sprawdź ich backlinki
Analizowanie linków zwrotnych konkurencji pozwala zidentyfikować rodzaje treści, które przyciągają najwięcej linków w branży. Z jakiego typu treści twoi konkurenci pozyskują najwięcej linków?
Wykorzystaj te informacje, aby tworzyć podobne rodzaje treści na swojej stronie i w idealnym scenariuszu również zdobywać linki zwrotne. Nasz przykładowa analiza Semrush pokazuje strony konkurencji uporządkowane według domen odsyłających (czyli domen linkujących do strony konkurencji). Jeśli działasz w tej samej branży, warto rozważyć eksperymentowanie z wpisami w formie listy na swojej stronie.
Powtarzaj ten proces dla innych konkurentów i zapisuj pomysły na tematy.


Znajdź uszkodzone linki i zaproponuj zamienniki
Czas na kolejny krok. Zacznij od znalezienia uszkodzonych stron w witrynach konkurencji za pomocą narzędzia np. Semrush Backlink Analytics. Wpisz domenę konkurencji i kliknij Analyze.
Następnie przejdź do raportu Indexed Pages. Zaznacz pole Broken Pages. Narzędzie ujawni uszkodzone strony konkurencji. I ile linków zwrotnych ma każdy z nich.

Przeanalizuj adresy URL uszkodzonych stron, aby określić, jakie tematy poruszała treść. Sprawdź, czy twoja witryna zawiera podobną treść. Jeśli nie, możesz utworzyć nową stronę (o ile temat dotyczy twojej witryny). Następnie skontaktuj się z witrynami zawierającymi linki do uszkodzonych stron i zamieść link zastępczy. Kliknij liczbę w kolumnie Domains – czyli potencjalne „perspektywy „projekty”.
Strony, na których początkowo możesz „budować” linki zwrotne
Zanim inne strony zaczną linkować do twojej, możesz samodzielnie stworzyć kilka potężnych backlinków. Sposoby omawiane w tym akapicie są również proponowane w strategiach SGE. Pamiętaj, aby wzmianki o twojej marce były konsekwentne. Nie twórz niespójnych informacji w miejscach, do których prowadzą linki. Istnieją strony przeznaczone właśnie do tego celu:
- Strony podróżnicze.
- Strony z recenzjami.
- Katalogi firm.
- Profil Firmy w Google.
Wybierz starannie strony, które są odpowiednie dla niszy i stwórz tam wpisy dla swojego biznesu. Teraz masz kilka autorytatywnych stron w swoim profilu backlinków. Co więcej, właściciele innych stron mogą tam cię znaleźć. Ekspozycja na innych to pierwszy krok do zdobycia jeszcze więcej backlinków w przyszłości. A jeśli twoja strona jest już wystarczająco znana, możesz spróbować stworzyć stronę na Wikipedii. Nawet jeśli linki z Wikipedii są nofollow, sama strona posiada znaczną autorytet i może się nim z tobą podzielić.
Prowadź bloga i pisz artykuły na odpowiednie tematy
Aby zdobyć backlinki, musisz mieć wartościową treść na swojej stronie – im więcej, tym lepiej. Pisz na różne, ale związane ze sobą tematy dotyczące twojej niszy i biznesu. W ciekawy sposób omawiaj produkty, nowości w branży czy nteresujące studia przypadków. W treściach wprowadzaj aktualności w firmie i wywiady z klientami i partnerami, które budują wiarygodność.
Co do zasady, im więcej wiesz o swojej pracy, tym więcej możesz podzielić się z odwiedzającymi. Jest kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby zdobyć więcej linków zwrotnych.
- Optymalizuj treści pod kątem fraz kluczowych. Im wyżej twoja treść pojawi się w wynikach wyszukiwania, tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownicy ją znajdą i będą do niej linkować w swojej własnej treści.
- Podawaj swoje źródła z linkami. Jeśli odnosisz się do innych źródeł w swojej treści, ich lista sprawi, że będziesz wydawać się bardziej wiarygodny, szczególnie jeśli te źródła są również dobre. A użytkownicy uwielbiają linkować do wiarygodnych stron.
- Linkuj do innych stron na swojej stronie. Pomóż odwiedzającym znaleźć całą treść, której mogą potrzebować. Paski nawigacyjne i stopki są niezbędne, ponieważ zawierają linki do strony głównej, FAQ, stron z informacjami kontaktowymi i więcej. Jednak artykuły blogowe na powiązane tematy również powinny linkować do siebie nawzajem, w przypadku, gdy użytkownicy potrzebują więcej szczegółów.
Współpracuj z innymi przy pozyskiwaniu wzmianek o stronie / marce
Dobre, stare gościnne blogowanie w stylu „link – za – link”! Sprawdzona metoda budowania linków. Napisz artykuł dla innej strony i umieść link do swojej – co może być prostsze? Oczywiście jest pewien haczyk.
- Znajdź strony, które są zgodne z branżą, mają podobną grupę docelową i adekwatny autorytet domeny. Jeśli twoja nowa witryna ma wynik na poziomie 22, to niewarto wchodzic we współprace z serwisami z wynikami np. poniżej 17.
- Następnie skontaktuj się z nimi i zaproponuj wartościowe treści, które będą interesujące dla ich odbiorców. Pisz maile, w których opiszesz zalety współpracy.

- Przekonaj firmy, aby zaakceptowały gościnny post od ciebie. Zaproponuj w zamian to samo na swojej witrynie.
Zamień niepodlinkowane wzmianki w backlinki
Jeśli jesteś na rynku już od jakiegoś czasu, ludzie na pewno czasem o tobie mówią. Także na swoich stronach. To najłatwiejszy sposób na tworzenie backlinków. Ktoś już wspomniał o twoim biznesie na swojej stronie – większość pracy wykonana! Wystarczy tylko dodać link. Tak zwane Brand Mentions sa na tyle istotną kwestią, że powstają dla nich wyłączne usługi.
Po prostu skontaktuj się z osobą, która może edytować stronę (przez e-mail lub media społecznościowe) i poproś ją o dodanie URL-a twojej strony do wzmianki. I tu znów może zadziałać zasada wzajemności jako karta przetargowa.
Pozbądź się szkodliwych backlinków
Upewnij się, że profil backlinków nie szkodzi stronie. Jakie backlinki mogą psuć reputację witryny? To po pierwsze kupione w dużych ilościach linki zwrotne i spamerskie backlinki. Źle widziane są też linki ze stron o niskim rankingu i z nieautorytatywnych witryn.
Jeśli Google wykryje zbyt wiele takich backlinków w twoim profilu, może uznać twoją stronę za niewiarygodną i obniżyć jej pozycje w wynikach wyszukiwania. Może nawet nałożyć ręczne działanie. Nie możesz pozwolić, aby szkodliwe backlinki się piętrzyły i cię obniżały.
Przeskanuj swój profil backlinków stosowanym przez ciebie narzędziem. Dostosuj kryteria wyszukiwania narzędzia w ustawieniach do własnych potrzeb. Możesz nawet wykluczyć konkretne domeny z wyszukiwania narzędzia, jeśli im ufasz.
Po otrzymaniu listy toksycznych backlinków, zacznij się ich pozbywać. Masz kilka opcji:
- Usuń backlinki z tych stron samodzielnie.
- Poproś kogoś, kto może edytować te strony, aby to zrobił.
- Wygeneruj listęwykluczeń i prześlij ją do Google Disavow.
Wykorzystaj siłę social mediów
Zachęcanie do udostępniania twojej treści może organicznie przyciągnąć backlinki. Gdy treść zyskuje na popularności w mediach społecznościowych, zwiększa się prawdopodobieństwo, że inne strony będą ją cytować i linkować do niej.
Twórz treści łatwe do udostępniania, angażuj się w mediach społecznościowych i wykorzystuj treści generowane przez użytkowników (UGC), aby zwiększyć znaczenie i autorytet swojej marki.
Zapewnij doskonałe doświadczenie użytkownika
Kto będzie chciał linkować do strony, która ledwo działa? Nie osoby, które chętnie rozdają backlinki, to pewne. Nawet zwykli użytkownicy uciekną, jeśli strona nie będzie prządnie wyglądać i funkcjonować – lub po prostu urazi ich oczy.
Strony zapewniające dobre UX mają same plusy. Wśród wielu zalet trzeba wymienić choćby to, że aktywność użytkowników prowadząca do konwersji (potencjalnie rozprzestrzeniająca się na całą stronę). Dobry UX to też pozytywne opinie klientów, rosnące rankingi Google i oczywiście nowe backlinki.
Przetestuj długofalowe współprace strategiczne
Co-marketing i strategiczne partnerstwa treści to skuteczne sposoby na wykorzystanie autorytetu i zasięgu innych blogów branżowych. Postaw na serię artykułów, kilkumiesięczny dobrze zaplanowany cykl publikacji. Zidentyfikuj cenione i niezależne blogi branżowe. Nawiąż partnerstwa oparte na wzajemnych korzyściach. Znajdź artykuł tematyczny na ich blogu, w którym możesz umieścić link do swojej treści i zaoferuj linkowanie do ich odpowiednich artykułów.
Dzięki dłuższemu partnerstwu z zaufanymi blogami możesz rozszerzyć zasięg, zdobyć więcej backlinków i zwiększyć autorytet swojej strony.
Czytaj dalej: