Digital Strategies Digital Strategies
  • SEO
    SEOWczytaj więcej
    linki kanoniczne
    Linki kanoniczne: przewodnik dla początkujących
    2024-05-19
    tags and html
    Kilka najważniejszych meta tagów i elementów HTML dla SEO
    2024-05-17
    seo w biznesie
    Dlaczego SEO jest niezbędne w biznesie?
    2024-05-17
    podcasty SEO
    Najlepsze podcasty SEO dla specjalistów w 2024 roku
    2024-05-15
    Morele.net ma sporo do optymalizacji w kontekście SEO
    Morele.net brakuje 17 194 fraz kluczowych względem konkurencji. Łatamy dziury
    2023-05-06
  • Content
    ContentWczytaj więcej
    Jak budować ruch na przykładzie money.pl / Fot. Andrey_Popov/Shutterstock.com
    Powody dużego zasięgu money.pl, czyli jak budować ruch
    2023-05-28
    Konto Mega Oszczędnościowe Alior Banku - lepsze SEO wskazane
    Poradnik: Jak zbudować content plan pod ofertę Konta oszczędnościowego Alior Banku
    2023-05-05
  • Strategie
    StrategieWczytaj więcej
    praktyki ppc
    Najlepsze praktyki dla płatnego wyszukiwania i planowania PPC
    2024-05-19
    ai w organizacji
    Odpowiedzialna implementacja i stosowanie AI w organizacjach
    2024-05-19
    wyniki SGE
    Google obcina wyniki SGE – co to oznacza dla użytkowników i SEO?
    2024-05-18
    wykresy spadków
    Zaktualizowane wytyczne Google do diagnozowania spadków w rankingu
    2024-05-18
    google update
    Odzyskiwanie widoczności strony po aktualizacjach Google
    2024-05-18
  • Link building
    Link buildingWczytaj więcej
    linki zwrotne
    Efektywne taktyki budowania linków w 2024 r.
    2024-05-19
    Linki domniemane. Co trzeba o nich wiedzieć?
    Wzmianki o marce to przyszłość linkowania. Przynajmniej częściowo
    2024-05-15
    Najlepsze praktyki dotyczące linków
    Google odświeża najlepsze praktyki dotyczące linków
    2023-05-01
  • Zakładki
Czytasz: Topic Cluster powinien dawać świetne efekty – twierdzi sporo ekspertów SEO. Czy to prawda?
  • Sprawdź ofertę
Powiadomienia
Digital StrategiesDigital Strategies
Aa
  • SEO
  • Content
  • Strategie
  • Link building
  • Zakładki
Search
  • SEO
  • Content
  • Strategie
  • Link building
  • Zakładki
Follow US
© Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Digital Strategies » Content » Topic Cluster powinien dawać świetne efekty – twierdzi sporo ekspertów SEO. Czy to prawda?
Content

Topic Cluster powinien dawać świetne efekty – twierdzi sporo ekspertów SEO. Czy to prawda?

Ostatnia aktualizacja: 2023/05/13 at 8:02 AM
Grzegorz Kubera
9 min czytania
Topic cluster - czy to działa? Wyjaśniam na przykładzie, że jest coś ważniejszego

Wielu ekspertów SEO przekonuje, że topic cluster zapewnia bardzo dobre efekty przy pozycjonowaniu stron. Ale czy faktycznie tak jest?

Spis treści
Topic cluster ma pomóc wyszukiwarce – i człowiekowiOd kiedy Forbes jest ekspertem od opon do ciężarówek?Linki są ważniejsze. I tyle w temacieUstal swoje priorytety

Topic clusters, czy też klastry tematyczne, to powiązane ze sobą strony na określony temat. Tworzysz np. podstronę na frazę kluczową „opony zimowe”, a potem opracowujesz jeszcze kilka czy kilkanaście podstron – najczęściej wpisów blogowych – z podobnej tematyki, które linkują wewnętrznie na główną podstronę z oponami zimowymi.

Zamysł jest taki, że crawlery Google’a mają uznać w tym wypadku stronę z oponami zimowymi za kluczową, bo wiele innych podstron z powiązanej tematyki do niej linkuje i umacnia jej pozycję.

Topic cluster, content hub czy pillar page – bo nazwy są różne, a dotyczą tego samego – to tematycznie pogrupowane strony zaprojektowane tak, aby sensownie pokrywały konkretny temat.

Typowy topic cluster składa się z trzech elementów:

  • Podstrona na konkretny temat nadrzędny
  • „Klaster” stron obejmujących bardziej niszowe, szczegółowe pokrewne tematy
  • Wewnętrzne linkowanie między wszystkimi stronami

Ogarnij te trzy rzeczy i możesz mówić: mam topic cluster.

Hubspot świetnie zobrazował całą koncepcję:

topic cluster - jak wygląda

OK, wiesz już czym jest topic cluster. Załóżmy też, że zbudowałeś swój własny, Co teraz?

Topic cluster ma pomóc wyszukiwarce – i człowiekowi

Klastry tematyczne mają pomóc wyszukiwarce lepiej zrozumieć hierarchię witryny. A dodatkowo – jeśli stworzymy rozbudowany content hub – wyszukiwarka powinna też uznać naszą witrynę za autorytet w danej dziedzinie. No bo, na logikę, jeśli jeden serwis opracuje tylko 1 artykuł na dany temat, a inny ma ich 20, wzajemnie ze sobą połączonych linkami, to można uznać że ma więcej do powiedzenia w danym temacie. A przez to jest też lepszym ekspertem, prawda?

Topic cluster to swojego rodzaju sposób na rozplanowanie architektury witryny pod względem budowania treści i wskazywania tych najważniejszych „kąsków”.

Fundamentalnie patrząc w takim myśleniu jest sporo racji. Choć – warto dodać – Google nigdy nie powiedział i nie przyznał się do tego, że bierze pod uwagę klastry tematyczne, ani nie mówił nic o zaletach takiego rozwiązania.

Topic cluster to pojęcie stworzone w branży SEO, a nie przez pracowników Google’a. W założeniu klastry są skuteczne, bo:

  • Grupują odpowiednie treści, aby łatwiej je znaleźć (dla użytkowników i wyszukiwarek)
  • Pomagają budować autorytet w danym zagadnieniu poprzez pełne omawianie tematu
  • Pomagają w naturalny sposób tworzyć odpowiednie linki wewnętrzne, powiązane tematycznie

Sens jest, logika jest, a efekty SEO? Topic clusters mają znaczenie w SEO, tylko trzeba zdawać sobie sprawę, że NIE są kluczowe i superważne.

Nie myśl, że jeśli stworzysz super zestaw treści w ramach content hubu, to Google nagle zacznie traktować twoją witrynę jako autorytet w danej dziedzinie i pozycjonować jej podstrony w top 5 czy top 10 wyników SERP. Na to nie ma szans.

Od kiedy Forbes jest ekspertem od opon do ciężarówek?

Teraz na chwilę odstawmy koncepcję topic cluster i sprawdźmy na przykładzie, jak faktycznie działa Google.

Wpisuję frazę best truck tire dla rynku amerykańskiego po angielsku, aby znaleźć opony do ciężarówki.

Szukanie opon do ciężarówek w Google.com

Dostaję listing stron i w top 5 mamy serwisy:

  • forbes.com
  • drivingpress.com
  • cartalk.com
  • tireer.com
  • caranddriver.com

To przede wszystkim serwisy motoryzacyjne, specjalistyczne, ale na pozycji nr 1 jest Forbes.com.

I co, chcecie mi powiedzieć, że Forbes jest ekspertem w dziedzinie opon do ciężarówek? Ano nie jest.

Dlaczego więc Forbes.com jest na 1 miejscu w SERP?

Po pierwsze, siła domeny – Forbes.com ma autorytet 100/100 i 1,3 mln linków zewn. z unikalnych domen.

Forbes ma silną domenę

Rywale mają zdecydowanie gorsze wyniki, np. na drugim (drivingpress.com) i trzecim (cartalk.com) miejscu mamy serwisy z domenami o autorytecie 39/100 (1800 linków zewn.) i 50/100 (18 100 linków zewn.).

Tak więc sam fundament, z jakiego „startuje” dany serwis, jest wyraźnie na korzyść Forbesa.

Ale Google obecnie ocenia nie tylko domenę główną, ale przede wszystkim autorytet konkretnych podstron – w tym wypadku podstrony odpowiadającej na frazę „best truck tire”. I tutaj na amerykańskim rynku Forbes po prostu miażdży konkurencję.

Podstrona Forbesa ma 224 linki zewn. z unikalnych domen, a łącznie 1800 odsyłaczy. Tak to wygląda w top 10 dla frazy z oponami dla ciężarówek:

Forbes ma najwięcej linków - to lepsze niż topic cluster

Podstrona na miejscu 2. ma zewn. domen tylko 16, kolejna ma 3, potem jedna ma 62, ale dość słabej jakości itd.

Czy Forbes budował sobie autorytet w dziedzinie opon i jest marką, która słynie z tej tematyki? Nie. Nie jest nawet marką, która słynie z tematyki motoryzacji. Mimo to ranking opon Forbesa jest na 1. miejscu. A wygląda tak:

ranking Forbesa na opony dla ciężarówek - wysoka pozycja mimo że to nie autorytet w tej dziedzinie tematycznej

Jak to się ma teraz do topic clusters?

Linki są ważniejsze. I tyle w temacie

Forbes.com ma sporo treści z tematyki motoryzacyjnej i naturalnie niektóre z nich linkują wewnętrznie do rankingu z oponami. Ale to serwisy motoryzacyjne, specjalistyczne, mają tych treści o wiele więcej – i często lepszej jakości, bo wchodzą w więcej szczegółów i są też dla prawdziwych entuzjastów tego rynku.

Forbes wygrywa jednak w kontekście linków.

Stwórz świetnej jakości treść, a ciągle będzie ona gorzej pozycjonowana niż treść „zaledwie” dobrej jakości, która jest o wiele częściej linkowania z zewnątrz.

Google ma mnóstwo czynników rankujących – w tym temacie powstają nawet rozbudowane opracowania:

Te kluczowe czynniki są jednak niezmienne od długiego czasu i wyglądają tak (kolejność losowa):

  • High-quality content
  • Mobile-first
  • Page Experience
  • Page speed
  • On-page optimization
  • Internal links
  • External links

Jedno nie działa bez drugiego, ale linki są ciągle numerem jeden i są po prostu najważniejsze.

Po pierwsze linki to „głosy” z innych stron, przekazujące moc rankingową – dowody zaufania i rekomendacje. Jeśli twój znajomy poleca książkę, którą przeczytał, to w świecie internetu to samo zachowanie jest odwzorowane w taki sposób, że jedna strona poleca książkę w taki sposób, że zamieszcza do niej linka. Im więcej takich unikalnych poleceń, tym większa szansa na zbudowanie wiarygodności, zaufania, a w konsekwencji – autorytetu.

Po drugie, linki jest najtrudniej pozyskać. Możesz stworzyć świetną stronę mobile-first, z doskonałym UX (page experience), zoptymalizowaną pod SEO na maksa (on-page optimization), z topic clusterami służacymi za wzór w branży (internal links). I wszystko to zrobisz samodzielnie. Linki jednak musisz pozyskać od kogoś – i zaangażować w to inne osoby, często nieznajomych.

Ogarnij wszystkie wskaźniki, ale jeśli zabraknie linków zewnętrznych, to za daleko nie pojedziesz. Linki są paliwem w branży SEO.

Ustal swoje priorytety

Możesz budować topical authority (autorytet w danej niszy tematycznej), topic cluster (dużo treści z określonego tematu) czy też stawiać na możliwie najlepszy UX i jakość contentu. To wszystko jest super, ale bez linków nie zaczynaj.

Jeśli nie pozyskujesz linków z silnych domen i nie robisz tego na dużą skalę, twoje działania z SEO będą co najwyżej przeciętne. Linki, autorytet, siła marki – to ma największe znaczenie, co pokazuje przykład Forbes.com.

Większość wyników w top 10 Google’a to treści bardzo do siebie zbliżone. Jakość contentu jest z kolei miarą subiektywną. To, co ja uważam za świetnej jakości artykuł, ktoś inny uzna za niedokładny i bez polotu, a jeszcze ktoś przekreśli go całkowicie, bo znajdzie w nim dwie literówki.

Dlatego w SEO trzeba dążyć do obiektywizmu – bo do niego dążą algorytmy. A głównym, obiektywnym i najłatwiejszym bezstronnym miernikiem są wysokiej jakości linki prowadzące do twojej witryny, artykułu lub strony zakupowej.

To one mówią odbiorcy: tu masz, drogi panie i pani, zaufany autorytet w tej dziedzinie.

Nie pomijaj innych czynników, bo one też są ważne. Ale jeśli chcesz dominować na rynku i pozyskiwać najwięcej ruchu, skup się na linkach.

Sprawdź też: Jak zbudować content plan pod ofertę Konta oszczędnościowego Alior Banku

Grzegorz Kubera 2023-05-13 2023-05-13
Zareaguj jakoś, no weź…
Love3
Sad0
Happy0
Sleepy0
Angry0
Dead0
Wink0
By Grzegorz Kubera
Linki:
Założyciel Serigala Tech, studia GLIVE, doświadczony SEO-wiec i redaktor. Autor dwóch bestsellerów biznesowych "Stwórz jednorożca" i "Przeskok". Inwestor giełdowy i miłośnik stoicyzmu.
Digital Strategies Digital Strategies

Kategorie

  • SEO
  • Content
  • Strategie
  • Link building

Na skróty

  • Zakładki

© 2024 Copyright DigitalStrategies. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Digital Strategies Digital Strategies
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?