Twoja firma właśnie szykuje się do nowej kampanii marketingowej. Powiedzmy, że to bank. Dajmy na to, że Alior Bank i konto oszczędnościowe, nazywane Kontem Mega Oszczędnościowym. Dostajesz zadanie: trzeba to wzmocnić działaniami contentowymi, w tematyce finansowej i edukacyjnej. Co robisz?
Bank nie ma bloga, ale ma dział Aktualności. Dział ma przyzwoite możliwości SEO:

Ale, w praktyce, ten dział to tak naprawdę jeden wielki niewykorzystany potencjał. Mamy bowiem segment treściowy osadzony w świetnej domenie z dużym autorytetem, natomiast ruch organiczny to zaledwie… 535 wizyt (estymacja). Nie tysięcy, nie dziesiątek tysięcy. Ot, 535 sztuk.
Potwierdzają to wyniki Top 10, które są słabiutkie:
Co gorsza, bank generuje ruch organiczny głównie na frazy o dość negatywnym znaczeniu – awariach i przerwach technicznych.

To nie wygląda za dobrze, ale nie przejmujemy się. Naszym hipotetycznym zadaniem jest content plan pod Konto Mega Oszczędnościowe.
Jak się za to zabrać?
Konto Mega Oszczędnościowe a intencje szukających
Podstrona akcji z Kontem Mega Oszczędnościowym wygląda bardzo użytkowo. Mamy atrakcyjną grafikę, ale przede wszystkim bank skupia się na informacjach – tak, aby potencjalny klient wiedział, czego może oczekiwać po ofercie.
Mamy tutaj:
- 7% dla nowych środków
- przycisk do składania wniosku
- trochę szczegółów z ikonami obok
- no i oczywiście poradnik krok po kroku o tym, jak założyć konto
- Plus: dodatkowe informacje – wymagane prawnie
Jeśli ktoś chce założyć konto oszczędnościowe, znajdzie na podstronie potrzebne informacje. Może dałoby się to zaprezentować nieco lepiej, ale koniec końców – jest OK.
Tylko jaka jest sytuacja wyjściowa tej podstrony? Czy generuje ona ruch? Czy pozycjonuje się na jakieś konkretne, tematycznie powiązane frazy?
Sprawdzamy i okazuje się, że… szału nie ma.
Mamy 194 fraz kluczowych, na które „łapie” się podstrona z ofertą i estymowany ruch na poziomie 4300 wizyt/mc. Wycena tego ruchu to zaledwie nieco ponad 500 dol.
Ruch generują głównie frazy własne – takie, gdzie użytkownik po prostu wpisuje hasła typu „alior bank konto oszczędnościowe” albo „alior konto mega oszczędnościowe„.
Są to jednak frazy stosunkowo mało popularne. Średnia częstotliwość wyszukiwania wynosi maks. 1300 zapytań miesięcznie – dla frazy, która odpowiada tutaj za niemal 25% ruchu.
Pod kątem linkowania też nie jest za dobrze.
Mamy 14 unikalnych linków, z czego niektóre są już utracone, a niektóre nofollow.
Efekty z takiego linkowania nie będą zbyt dobre, co zresztą potwierdza estymacja ruchu.
Twoim zadaniem jest jednak napisanie tekstów pod tę akcję i poprawienie wyników wyłącznie za pomocą contentu.
Challenge accepted.
Dobór słów kluczowych pod kampanię
Mamy do czynienia z bankiem, więc autorytet i wiarygodność są zapewnione domyślnie. Wybieramy zatem frazy pasujące do oszczędzania.
Możemy poprosić ChatGPT-4 o kilka sugestii. Dostaniemy takie oto cuda:
Wybieramy takie, które pasują nam do kampanii i zawężamy wynik do:
- Konto oszczędnościowe
- Oszczędzanie
- Atrakcyjne oprocentowanie
- Cel oszczędnościowy
- Zyskowna oferta
- Bank dla oszczędzających
- Premie za oszczędzanie
- Korzyści z oszczędzania
Następnie wrzucamy frazy do narzędzia SEO, aby ocenić czy faktycznie są one wyszukiwane przez prawdziwych ludzi.
Niektóre są, większość nie jest:
Pierwszy wniosek: ChatGPT-4 średnio nadaje się do dobierania fraz kluczowych.
Zostawiamy dwie frazy, które mają sens z biznesowego punktu widzenia (ktoś tego faktycznie szuka!) i idziemy dalej.
Teraz wpisujemy do google.pl najpierw Konto oszczędnościowe, a potem w osobnym oknie Oszczędzanie.
Przeglądamy wyniki top 10 i analizujemy treści z SERP, które zajmują pozycje top 1-5. Naszym zadaniem jest pozbieranie fraz, na które pozycjonują się te treści. Skoro inne banki i serwisy mają tak dobre pozycje na interesujące nas frazy Konto oszczędnościowe i Oszczędzanie, to my też powinniśmy iść tym śladem.
Po analizie wszystkich podstron, która trwa ok. 30 minut, mamy wynik końcowy – listę fraz, które są faktycznie wyszukiwane i jest ich całkiem sporo:
Na zrzucie mi się nie zmieściło, więc podaję pełną listę poniżej. 🙂 O, tutaj:
- konto oszczędnościowe
- najlepsze konta oszczędnościowe
- oprocentowanie kont oszczędnościowych
- rachunek oszczędnościowy
- konto oszczędnościowe oprocentowanie
- rachunki oszczędnościowe
- oprocentowanie oszczędności
- ranking kont oszczędnościowych
- konto oszczędnościowe ranking
- ranking rachunków oszczędnościowych
- konto oszczędnościowe kalkulator
- oszczędzanie
- jak oszczędzać pieniądze
- jak zacząć oszczędzać
- jak oszczędzać
- sposoby na oszczędzanie
- jak nauczyć się oszczędzać
- sposoby na oszczędzanie pieniędzy
- na czym oszczędzać
- oszczędzanie pieniędzy
- odkładanie pieniędzy
- domowe sposoby na oszczędzanie pieniędzy
- jak mądrze oszczędzać
- jak oszczędzać pieniądze w domu
- jak efektywnie oszczędzać
Na samym dole, z wynikami rzędu 20 – 200 zapytań/mc mamy frazy takie jak „na czym oszczędzać„, „jak efektywnie oszczędzać„, „jak mądrze oszczędzać” czy „domowe sposoby na oszczędzanie pieniędzy„. To są wszystko cenne frazy kluczowe long-tail, w dodatku z niskim Keyword Difficulty, ale jesteśmy bankiem, więc musimy „mierzyć wyżej”. Co to oznacza? Że frazy tego rodzaju uwzględnimy w tekstach, ale jako fragmenty publikacji, a nie główne publikacje (czytaj: będzie o tym z nagłówkami H2, a nie w tytule H1 :-)).
Zakładamy, że chcemy przygotować łącznie 7 tekstów i nasz content plan ma się składać z tylu publikacji – nie więcej, nie mniej.
Frazy kluczowe stają się zagadnieniami i tekstami
Teraz bierzemy wszystkie te frazy kluczowe i przypisujemy je do 7 głównych tematów nadrzędnych.
Jak wybrać tematy nadrzędne? Takim tematem jest fraza z możliwie dużym potencjałem ruchu – na podstawie tej analizy bezpiecznie przyjąć, że to min. 1000 zapytań miesięcznie. Po drugie, staramy się nie powielać tematów i dążymy do tego, by treści były unikalne, albo przynajmniej miały unikalne ujęcie tematu.
Po mojej analizie wygląda to tak, że frazy na tematy nadrzędne wyglądają następująco:
- konto oszczędnościowe
- ranking kont oszczędnościowych
- jak oszczędzać pieniądze
- najlepsze konta oszczędnościowe
- oszczędzanie
- oprocentowanie kont oszczędnościowych
- rachunek oszczędnościowy
Teraz, jeśli nie mamy za bardzo pomysłu na ujęcie tematu, korzystamy ze wsparcia AI.
Poprosiłem GPT-4 o kilka rekomendacji dla każdego tematu nadrzędnego. Na przykładzie frazy konto oszczędnościowe wyglądało to tak:

To dobre rekomendacje – takie zagadnienia warto poruszyć w tekście na hasło „konto oszczędnościowe”.
Zrobiłem to samo dla każdego z 7 tematów i pozbierałem rekomendacje do Excela.
Mamy teraz dobre konspekty i można pisać teksty.
Konto Mega Oszczędnościowe: optymalizacje tekstów pod SEO
Teksty możemy napisać ze wsparciem GPT-4, bo większość informacji to dość oczywiste rzeczy – i wszędzie jest o tym samym. Bawimy się tutaj w tzw. przepisywanie internetu.
Powinniśmy jednak zatroszczyć się o komentarze ekspertów z Alior Banku, które będą cenne dla użytkownika i – dodatkowo – będą też treścią unikalną i ekspercką, co Google bardzo docenia.
Dodatkowo powinniśmy zatroszczyć się o to, aby treści były:
- dobrze podzielone (struktura H2-H3)
- zawierały listy wypunktowane
- a także – na miarę możliwości – filmy z YouTube’a Alior Banku
- Albo, jeśli nie mamy własnych, postarajmy się o filmy z YouTube’a jakichś influencerów finansowych (oczywiście za ich zgodą i ew. opłatą)
Google, ale też użytkownik, docenia treści, które są łatwe do skanowania wzrokiem, mają eksperckie komentarze, a także wideo, co potwierdzają raporty branżowe na temat content marketingu.
Pamiętajmy też, że mamy jeszcze dodatkowe frazy kluczowe z naszej analizy i je także należy umiejętnie wpleść do tych artykułów.
Dla przykładu, piszemy tekst o frazie głównej „jak oszczędzać pieniądze”? No to dodajmy tam H2 z frazą „jak mądrze oszczędzać” i odpowiednimi informacjami, np. komentarzem eksperta.
Piszemy na frazę „oszczędzanie”? Dajmy H2 pod „na czym oszczędzać” oraz kolejne H2 na „domowe sposoby na oszczędzanie pieniędzy”. Wiecie o co mi chodzi, prawda?
Teksty powinny łącznie wyczerpać wszystkie frazy z naszej analizy.
Co ważne, wszystkie teksty publikujemy w taki sposób, że w adresie URL występuje nasza fraza główna (jedna z 7 nadrzędnych), a ponadto tworzymy odpowiednio dobry title tag i H1, które również uwzględniają frazę i tworzą zachęcający tytuł. Dla jasności: frazy można odmieniać, nie trzeba tworzyć sztywno brzmiących nagłówków!
Aha, co do długości – proponuję ok. 5000 – 8000 znaków ze spacjami na tekst. Zwykle wystarczy, by wyczerpać temat.
Linkujemy do Konta Mega Oszczędnościowego
Wszystkie teksty publikujemy w dziale Aktualności i teraz tak:
- Z każdego tekstu odsyłamy użytkownika na podstronę z ofertą Konto Mega Oszczędnościowe, najlepiej z anchor textem na „konto oszczędnościowe” (lub podobnym)
- Każdy tekst linkujemy też wzajemnie do siebie – tak, aby nie pozostawić żadnych „osieroconych treści” (bez ani jednego linka wewnętrznego)
OK, najtrudniejsze za nami.
Teraz zostaje jeszcze dodanie tekstów pod SEO na frazę „konto oszczędnościowe” (średnio 22 000 wyszukiwań/mc) i „jak oszczędzać pieniądze” (6600/mc) na podstronie z ofertą banku, a także optymalizacja title taga.
Nad blokiem „Produkty towarzyszące” tworzymy dwa dodatkowe bloki z nagłówkami Konto oszczędnościowe oraz Jak oszczędzać pieniądze. Publikujemy tam trochę tekstu – powiedzmy, że po 2500 znaków ze spacjami na każdy blok i odsyłamy dodatkowo do tekstów z Aktualności, które pokrywają te tematy szerzej.
Niech potencjalny klient ma dzięki temu więcej cennych informacji i porad, a crawlery Google’a niech wiedzą bardziej szczegółowo, o czym jest ta podstrona.
No właśnie – podstrona. Obecny title tag jest do zmiany, bo brzmi:

Zmieniamy to np. na: Konto oszczędnościowe 7% w skali roku – Zacznij oszczędzać pieniądze
No i zmieniamy jeszcze H1, czy też: tytuł w Google. Obecny:

Tutaj również idziemy pod SEO i podajemy info użytkowe i z frazą kluczową: Konto oszczędnościowe 7% w skali roku
Wiem, że tracimy wtedy oryginalną nazwę oferty „Konto Mega Oszczędnościowe”, ale:
- Google nie zna naszej kampanii i średnio go ona interesuje
- Użytkownik, który szuka kont oszczędnościowych i sposobów na oszczędzanie, też jej nie zna – wpisuje ogólne hasła „konto oszczędnościowe” czy „jak oszczędzać pieniądze” zdecydowanie częściej niż nazwę kampanii Alior Banku (to potwierdziła już analiza fraz samej podstrony z ofertą)
Tyle jesteśmy w stanie zrobić po stronie contentu. To niestety za mało, aby wypozycjonować stronę z Kontem Mega Oszczędnościowym do top 5 na frazę „konto oszczędnościowe”. Dlaczego? Bo konkurencja ma tutaj sporo linków zewnętrznych:

Nasz profil linkowania dla tej kampanii jest natomiast za słaby. No, ale miało być o contencie, więc tutaj stawiam kropkę. 🙂
Chcesz poczytać nieco więcej o sile linkowania i dlaczego linki zewnętrzne są tak ważne? Odsyłam do tekstu o pozycjonowaniu się na 1. pozycję w google.pl dla bardzo konkurencyjnej, popularnej frazy ps5. Sprawdź jak robią to najlepsi!
PS Z contentem można by jeszcze powalczyć i pobawić się w inne akcje i optymalizacje, ale z mojego doświadczenia nie da to zbyt dużych efektów. Perfekcjonizm jest dla tych, którzy lubią tracić czas. Powyższe porady i rekomendacje są „good enough” i dla mnie to jest w pełni zadowalające.